Search

לבחור עדשה לצילום כלבים

הרבה פעמים אני נשאל על איזו עדשה אני ממליץ לצילום כלבים, ובכלל מה דעתי על עדשה כזו או אחרת? הדעה הרווחת היא שעדשות 70-200 עם צמצם 2.8 הן עדשות אידיאליות לצילום כלבים, האמנם? עדשות 70-200 הן כאמור עדשות 'זום' עדשות בהן כשצלם רוצה להתקרב או להתרחק מהאובייקט המצולם כל שעליו לעשות הוא לסובב את הגלגלת שעל גוף העדשה קדימה ואחורה, על פניו נשמע כמו כלי אידיאלי וגמיש מאוד לצילום כלבים, שכידוע הם אובייקט תנועתי מאוד. בנוסף, צמצם 2.8 הוא צמצם גדול שמאפשר יותר גמישות בתנאי תאורה חלשים יחסית, וכמובן גם נותן 'בוקה' נעים לעין. אך לנוחות יש מחיר, וכל צלם צריך לשאול את עצמו אם זהו מחיר שהוא מוכן לשלם. ידוע וברור, שפחות ופחות זכוכית בתוך העדשה, יכול רק להוסיף ולהעלות את רמת הניקיון של התמונה והחדות שלה, ולכן, עדשות זום, שהן 'מולטי-טסקינג' הן עדשות פחות חדות. ואם כבר על חדות דיברנו, עדשות קבועות לרוב מגיעות עם מפתח צמצם גדול יותר(מה שמאפשר יותר כניסה של אור לחיישן) יותר אור מהצמצם = פחות ISO = תמונה נקייה וחדה יותר ונעימה יותר לעין. אמרנו שבתאורה ובחדות יש יתרון ברור לעדשות הקבועות, אך מה בעניין הגמישות? מה? כל פעם שהכלב יזוז אני אצטרך לזוז גם אני? ואני (110 קילו ביום בהיר!) אומר לכם: כן! תזוזו! ופה גם תבוא ה-המלצה שתקחו לכם מהחפירה שלי,

לא משנה אם אתם מצלמים כלב/סוס/חתול הרים/ חמור עמקים/דוגמן ילקוטים וכו'... לפני עדשה, מצלמה, פוטושופ ושאר ירקות, תלמדו את ה-ש-פ-ה(ובלי ה--- שפה!!) של האובייקטים שלכם. אם צלם מצלם סוסים, ולא יודע איך לגרום לכל סוס וסוס מכל סוג שהוא לבצע מה שהוא רוצה או לפחות לדעת לצפות(צלמי טבע למשל) לרגע מראש, אז הוא לא צלם סוסים, הוא אולי צלם טוב שמצלם סוסים, אבל הוא בהחלט לא 'צלם סוסים'. במקרה כזה שבו תלמדו את שפת האובייקט שלכם, לא תזדקקו לזוז הרבה מאוד, כי פשוט תדעו איפה להתמקם, ואיך למקם את הדוגמן ממש מולכם בדיוק במיקום שאתם רוצים אותו(בדיוק כמו שתדעו לדבר בעברית עם חתן וכלה ותדעו להגיד להם לזוז ימינה או שמאלה) אז ניצחנו את התאורה והחדות, ומצאנו דרך להתגבר על הגמישות... לאיזה צילום כלבים אני בכל זאת ממליץ על 70-200 ועל מה אני ממליץ כאפשרות אחרת? עדשת 70-200 יכולה מאוד להתאים בצילום של תחרויות ספורט כלבני בתאורה טבעית טובה, שלא מצריכה צמצם ענק, וכן דורשת גמישות תנועתית, לדוגמא: תחרות אג'יליטי(ספורט כלבני בו הכלב רץ ביחד עם הבעלים שלו דרך מסלול מכשולים לא בקו ישר) בספורט הזה, הכלב מתרחק, מתקרב, נכנס מימין עף משמאל... במקרה כזה אכן קשה להתקבע עם עדשה עם אורך מוקד קבוע, ולכן עדשת 70-200 יכולה להיות מאוד יעילה. תערוכות כלבים, גם כן תחום שבו 70-200 תתאים מהסיבה שהכלב והנוהג מתקרבים ומתרחקים רבות מהצלם, ובנוסף העובדה שיש 2 דמויות בתמונה כל הזמן, מה שמחייב לסגור מעט צמצם בכל מקרה כדי לא ליצור מצב שבו הכלב או הנוהג לא בפוקוס בכלל. אבל אמרנו שעדשות זום חדות פחות מעדשות פריים, אז על מה אני ממליץ כתחליף? אם אתם רוצים לצלם תנועה ולא רוצים את הכלב עף לכם לתוך הפרצוף, תמיד אמליץ על אורך מוקד שעולה על 100ממ. לדוגמא: 135ממ שלרוב מגיעות עם צמצם גדול ובוקה מאוד נעים ורך, וחדות, אוי החדות!! מאמא מיה! ולמי שיש תקציב מוגזם, ו/או כתפיים חזקות ולא מפחד מדלקות פרקים בטווח הארוך, עדשות מאורך מוקד קבוע 200מ צמצם 2 או 300ממ צמצם 2.8 הן 2 העדשות האידיאליות והמומלצות ביותר לצילום תנועה וכלבים ע"י רוב צלמי הכלבים בעולם וע"י מנהל הבנק שרוצה שתקחו משכנתא על העדשה. ובמה אני מתשמש? אני בתחילת דרכי הייתי מצלם כלבים בתנועה כמעט כל הזמן. אך עם הזמן למדתי שעם כלבים, אפשר לבקש מהכלב(מכל כלב!!!) פשוט ובקלות 'לדגמן', ואין צורך לרדוף כל הזמן אחרי הכלבים ולהוציא מהם תמונות בינוניות, בנאליות, וחד ממדיות שאין בהן שום תקשורת עם הצלם, ולכן היום אני מצלם בעיקר בעדשות רחבות יחסית, שבהן אני נמצא קרוב אל הכלב ויכול לתת לתמונה אופי אישי וקרוב יותר(וכמעט ואיני מצלם תנועה יותר) אוסיף ואומר שצילום כלבים בתנועה, זוהי אומנות בפני עצמה ולא כל צלם עם ציוד איכותי ידע לבצע אותה באופן הנכון, ולמי שמתעניין בתחום ורוצה לדעת איך עושים את זה נכון, אמליץ על הצצה באתרו של צלם הכלבים האיטלקי claudio piccoli. עוד על סט העדשות שלי בימים הקרובים כאן בבלוג, ועד אז.. רשמו לי בתגובות, עם אילו עדשות אתם משתמשים כדי לצלם כלבים?


צילומי תנועה דרך עדשת Sigma art 135mm f1.8







61 views0 comments

Recent Posts

See All